Sebahagian dari yang menghadirkan diri diparty rumah Kak Ct, yang takde dalam gambar ni kerana tak muat dan muka2 tak glamour, so tak yah sebok2 menyelit kat situ, kihkihkih...tapi yang berdua hujung bahagian kanan tu ialah tuan rumahnya.


Tuan rumah baru je letak makanan aku dah sebok ambil gambar, nak ambil gambar makanan banyak2 rasa segan plak dengan tuan rumah so dapat ambil gambar ni sebahagian dari hidangan je, sebenarnya tuan rumah menyediakan berbagai jenis hidangan, bak kata..penuh meja r..sedap2 plak tu, terror r Kak Ct tu sediakan makanan banyak2 seorang diri.

Ya ampon! laki sapa r tu yang tak cover perut! orang lain makan gak, idak ler ghope cam tu perutnya...nampak dari raut wajahnya macam laki aku je tu? muahahaha...


Tuan rumah pun makan gak! mana bley dibiarkan dorang2 tu makan, nanti licin..nak2 Poji dengan Kama, makan laju je siap tambah 7-8 kali, kahkahkah...tipuuu...


Amboihhh...sonok borak nampak! apa lah yang disengihkan dek Aby gaknya


Orang sebok borak, dia sebok tengok kamera, perasanggg..


Penyeri party mesti ada bebudak, baru meriah!


Penyeri blog mesti ada tuan punya blog, kalau tak mesti tak berseri blog, kan kan kan..bluekkkkkkk...
Apapun inilah catatan aku pada hari ini, biasa r aku sudahi dengan gambar aku r kan dan hari ni hari yang paling seronok kerana dapat sama2 berparty walaupun cuaca agak sejuk, dan ini sajalah gambar2 yang dapat ditepekkan dalam blog aku ni, gambar lain2 tu kena censored! jadinya aku tepek muka aku je r eh..


BAHAN-BAHANNYA:
  • 300 gm beras basmathi - dibersihkan dan toskan
  • 100 gm marjerin
  • 200 ml susu sejat
  • 370 ml air
  • 1 biji bawang besar - dihiris nipis
  • 2 biji bawang putih - dihiris nipis
  • 3 cm halia - dihiris nipis
  • 1 s/b kunyit serbuk
  • 1 biji lemon - diparut kulitnya dan ambil jusnya
  • 1 s/t lada sulah
  • Sedikit garam
  • Sedikit kismis
  • Sedikit badam
CARA-CARANYA:
  • Panaskan marjerin didalam periuk, masukkan bahan hiris dan kacau hingga wangi, kemudian masukkan air, susu sejat, beras, kunyit serbuk, jus lemon, kulit lemon, kismis, badam dan sedikit garam, kacau rata sehingga mendidih.
  • Tutup periuk dan biarkan sehingga nasi masak.
  • Apabila nasi masak, kacau nasi perlahan supaya berderai dan bolehlah dihidangkan bersama lauk2 yang lain.

WITH DEEPEST CONDOLENCES ON THE PASSING OF OUR SULTAN, DYMM ALMARHUM SULTAN ISKANDAR IBNI ALMARHUM SULTAN ISMAIL, THE SULTAN OF JOHOR.

AL-FATIHA
SUMBER DARI: Kak Ct Delima


BAHAN LAPISAN BAWAH:
  • 2 1/2 cawan santan cair
  • 2 cawan beras pulut - cuci dan rendam selama 3 jam
  • 1 s/t garam
BAHAN LAPISAN PELANGI:
  • 2 cawan santan pekat
  • 1/2 cawan tepung kastard
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 4 s/b gula pasir
  • 1/2 s/t garam
  • Pewarna biru, merah jambu dan hijau pandan emulco
CARA-CARANYA:
  • Panaskan periuk pengukus hingga air mendidih, masukkan kesemua bahan lapisan bawah kedalam loyang dan kukus sehingga masak.
  • Bila masak, tekan2 pulut kedalam loyang yang telah dialas dengan plastik hingga padat, ketepikan.
  • Bancuh semua bahan lapisan pelangi kecuali pewarna dan tapiskan.
  • Bahagikan bancuhan kepada 3 mangkuk dan letakkan pewarna pada setiap mangkuk yang berlainan.
  • Kukus semula pulut yang telah padat tadi, tuangkan bancuhan bewarna biru dan kukus selama 10 minit atau hingga masak, kemudian tuangkan pula lapisan kedua iaitu bancuhan bewarna merah jambu dan kukus lagi selama 10 minit atau hingga masak, kemudian tuangkan lapisan terakhir iaitu bancuhan bewarna hijau dan kukus selama 30 minit atau sehingga masak.
  • Bila masak, biarkan hingga betul2 sejuk, barulah dipotong.

BAHAN-BAHANNYA:
  • BAHAN NASI:
  • 5 cawan beras wangi - dibersihkan dan toskan airnya
  • 5 cawan santan - dicampur dengan air mengikut sukatan beras
  • 2 helai daun pandan - disimpul
  • 2 batang serai - diketuk
  • 4 biji bawang merah - dihiris
  • 1/2 s/t alba
  • Sedikit garam
  • BAHAN SAMBAL SOTONG:
  • 500 gm sotong - dibersihkan dan toskan airnya
  • 30 tangkai cili kering - dimasak hingga lembut dan toskan airnya *
  • 8 biji bawang merah *
  • 3 biji bawang putih *
  • 2 inci halia *
  • 2 inci belacan *
  • Sedikit air *
  • 1 biji bawang besar - dihiris bulat
  • 1/2 mangkuk kecil air asam jawa
  • Sedikit air
  • Sedikit minyak
  • Garam, perasa dan gula
CARA-CARANYA:
  • Masukkan kesemua bahan nasi kedalam rice cooker, kacau sebati dan biarkan nasi masak seperti nasi biasa.
  • Bila nasi masak, gaul2kan nasi supaya tidak melekit.
  • Untuk sambal sotongnya,kisar bahan yang bertanda *
  • Panaskan sedikit minyak didalam kuali, tumiskan bahan kisar, kacau hingga agak garing, kemudian masukkan air asam jawa dan juga sedikit air, kacau lagi dan biarkan sehingga mendidih, kemudian masukkan bawang besar dan sotong, kacau dan biarkan seketika, akhir sekali masukkan garam, perasa dan gula secukup rasa, kacau hingga sambal agak pekat, bolehlah ditutup apinya dan dihidangkan bersama nasi lemak tadi, tambahkan telur rebus, ikan bilis goreng dan timun.

Dek melayankan tekak mengada-ngada ni teringinkan nak makan durian, cari2 durian punya pasal tadi tapi tak jumpa, sakit hati tol, selalunya kalau tak cari tu sampai menusuk kelobang hidong dari jauh dah bau, bila dicari..karam..bayang pun tak nampak! yang ada cumalah durian yang dah frozen, tu pun dah jadi dessert, doyan makan dengan santan dan pulut, bedal r..dari takde kang kemponan hakak ko ni, amik r jugak hilangkan rasa teragak dek tekak ni nak makan kan.
Belum musim doyan kot? kat Denmark pun masih tak sampai lagi nih?


Yang ni plak, mak oihhh..botol besar laki aku hangkut jeruk mempelam ni, kalau orang mengidam biasanya makan sikit2 je lepaskan loya2 tekak! ni kalau dah sebotol besar namanya bukan mengidam lagi tapi mencekek kedarah!
Tapi jeruk ni bukan aku yang teringin nak makan eh..jeruk ni Aby yang teragak nak makan, tak agak2 mamat tu, sakit perut kang baru tau!
Ni lah kalau melayankan tekak2 si tua2, tah apa2 lah yang nak dimakannya, sungguh tak sihat langsung!
Mmm...hari ni pepagi pas Rico & Rica pi skul, aku pun bersiap-siap gek, tujuannya hendak keluar pi jumpa dentist, hari ni adalah perjumpaan pertama Rhea dengan dentist setelah sekian lama gigi dia penuh! mmm...ni bagusnya kalau dok kat Denmark, apapun pasal anak2 akan diambil berat oleh kerajaan sini, umur Rhea ni baru mencecah 2 1/2 tahun tapi dah kena gi dentist, kalau kat Mesia tu rasanya naik berkeladak gigi bebudak tu atau dah tertanggal gigi susu tu baru sebok2 nak pi jumpa dentist.
Gambar aku kat atas tu takde kena-mengena dengan dentist pun, gambar tu diambil selepas balik dari dentist, masa ni baru je pukul 4 petang, tapi dah gelap bagai nak rak! buring tol!

Ekekekkk...kelakar r plak tengok muka Rhea kena korek sana sini gigi dia oleh nurse tu, sib baik dia diam n ikut je apa nurse tu suruh, sampai nurse tu cakap banyak kali yang Rhea ni good girl n Rhea punya gigi cantik! wah..ada kembang r itu budak! sib baik gigi tak ikut mummy dia ni, kalau ikut mummy dia, confirm berteraburan gigi sana sini tak rata dan itu juga yang membuatkan senyumku tak secantik Halle Berry, mak oih! tak agak2, konon nak setanding Halle Berry, ko tu dah macam kancing gigi kak oi! sabarkanlah orang2 yang baca entry nih.

BAHAN-BAHANNYA:
  • BAHAN NASI:
  • 4 cawan beras wangi - dibersihkan
  • 4 cawan air
  • 6 s/b mentega
  • Sedikit garam
CARA-CARANYA:
  • Masukkan beras yang telah dibersihkan bersama air dan garam kedalam periuk, masak seperti nasi biasa sehingga nasi masak.
  • Gaulkan nasi panas bersama mentega sehingga rata dan hidangkan bersama lauknya.
  • BAHAN LAUK:
  • 8-10 ekor udang - dibuang kulitnya dan dibersihkan
  • 2 s/b serbuk kunyit
  • 1 s/t biji sawi
  • 1 tangkai daun kari - diambil daunnya
  • 3 biji tofu telur - dibelah bulat
  • 2 biji bawang putih - dicincang
  • 1 biji telur - dipukul sedikit
  • 3 s/b oyster sos
  • 1 mangkuk kecil brokoli - yang telah dipotong kecil
  • 5-6 biji putik jagung - dihiris nipis
  • 1/2 s/t lada sulah
  • Garam
  • Mentega secukupnya
CARA-CARANYA:
  • Untuk masak udangnya, panaskan 6 s/b mentega kedalam kuali, kemudian masukkan biji sawi dan daun kari hingga naik bau, masukkan udang dan kunyit serbuk, kacau balik2kan udang sehingga udang berubah warna, taburkan sedikit garam, kacau lagi hingga rata dan udang masak, bolehlah diangkat, ketepikan.
  • Untuk sayurnya, panaskan 1 s/b mentega kedalam kuali, kemudian masukkan brokoli dan putik jagung, kacau hingga sayur layu, masukkan sedikit garam dan lada sulah, kacau rata dan bolehlah diangkat, ketepikan.
  • Untuk tofu, panaskan 1 s/b mentega kedalam periuk kecil, kemudian masukkan bawang putih yang telah dicincang tadi, kacau hingga naik bau, kemudian masukkan oyster sos dan sedikit air jika perlu, kacau rata dan masukkan sedikit garam, kacau lagi hingga kuah agak pekat, masukkan telur sambil dikacau sehingga telur nampak hancur didalam kuah tadi, akhir sekali masukkan tofu, kacau perlahan dan biarkan seketika, bila kuah pekat, bolehlah ditutup apinya dan dihidangkan.
  • hidangkan kesemua lauk ini dengan nasi mentega tadi.


Sue sekeluarga mengucapkan takziah buat Kak Ct Delima dan Cm sekeluarga atas pemergian ayahanda Kak Ct yang tersayang, semoga dia ditempatkan oleh orang2 yang beriman, amin..
Semoga Kak Ct tabah hadapi semua dugaan ini.
Doa Sue dari kejauhan.

Asyik2 meroti je kije aku ni, sejak2 anak2 aku kemaruk nak bawa roti gi skul, nampaknya kena r tiap2 minggu aku meroti, macam2 jenis roti dah aku buat, ye r takut dorang jemu plak asyik2 membedal roti yang sama je, so sekali meroti tu aku buat r 2-3 jenis roti, kadang guna doh yang sama je, cuma inti dan bentuk je yang lain, saja je kelirukan bebudak tu, kalau tak dorang tu banyak punya songelnya.
Jadi sesiapa yang nak makan roti, meh sini meh...nampak je tak cantik roti tu tapi rasanya lemak dan lembut, idak ler macam roti yang kat Denmark ni, kalau baling kat dinding pun dinding boleh retak tau! tapi kat Mesia nu, mak oihh! roti kompom sedap2 boleh jumpa! akak ko ni terdesak kat sini, so kena r buat roti sendiri wei!
So sesiapa yang nak resepi roti yang tak seberapa ni, korang gi je kat resepi aku bahagian roti r..mana lagik!




BAHAN-BAHANNYA:

BAHAN DOH:
300 g tepung gandum atau guna tepung roti
1 s/b tepung susu
200 ml air
15 g gula pasir
4 g yis
25 g shortening
1 s/t garam

BAHAN LAIN:
4 s/b tomato sos
2 biji tomato - dihiris nipis
Hirisan pepperoni secukupnya
Mozarella secukupnya - untuk taburan


CARA-CARANYA:

UNTUK DOHNYA:
Masukkan kesemua bahan kedalam BM pilih setting Dough dan 'ON'
Bila siap keluarkan doh dan tumbuk2 doh tadi untuk keluarkan anginnya, kemudian rehatkan doh selama 10 minit, canaikan doh seperti biasa dan letakkan diatas pizza pan dan cucuk adunan dengan garfu.
Boleh juga diuli dengan tangan cuma jangan campurkan air, uli adunan barulah masukkan air sedikit-sedikit sambil diuli hingga menjadi doh yang tidak melekit pada tangan.
Bakar dalam oven pada suhu 180c selama 10 minit.

CARA MEMBUAT PIZZA:
Sapukan sos tomato diatas adunan pizza yang telah dibakar tadi, kemudian susunkan pepperoni sehingga habis, susunkan pula tomato hingga habis, susunkan semula pepperoni (jika mahu lebih rasa daging), taburkan pula mozarella cheese mengikut banyak mana yang mahu dan masukkan didalam oven dan bakar selama10-15 minit pada suhu 180c mengikut jenis oven, bila masak, keluarkan pizza dan taburkan sedikit parmesan, potong-potong dan bolehlah dihidangkan
Seronok bila dapat dok berborak..
Tadi Adam n wifenya Jasmine datang kerumah aku, memang r best kalau hujung2 minggu cenggini ada tetamu dan aku suka kat family ni sebabnya anak aku Rhea ni mulai rapat dengan Adam n wifenya, mmm...bukannya senang dak Rhea ni nak rapat dengan orang, maklom r kengkonon pemalu..bluekkk! tapi memang betul! sebenarnya Rhea ni susah nak rapat dengan orang melainkan dengan orang2 yang dia rasa dia ngam je r..tapi kesayangan dia tetap r En Poji tu cumanya En Poji sekarang ni macam menyepi je kan...gaknya dah tak ingat kat Rhea lagi kot, orang dah nak dapat baby kan...mana nak ingat kat Rhea lagik! huwaaa....

Gambar kat atas tu sempat diambil ketika Rhea dok menyelit dan mengempit tak berenggang langsung! mmm...lemas aku tengok dak ni! (dalam hati Adam, huhu)
Tah apa r yang seronok sangat Aby dengar Adam punya kelentong! kihkihkih...jangan mare, gurau je wei!


Makan2 yang tak seberapa daripada aku untuk Adam n Jasmine, sib baik dorang tu kaki makan kambin, kiranya ada geng r membaham kambin ni, so aku panggang je kambin tu n buat r sosnya dan makanan tambahan lelain sikit, idak ler muak makan kambin tu cenggitu je kan..diharapnya dorang idak ler sampai sakit tekak makan kambin tu eh..mana r tahu kan, kambin kan panas..boleh gek kena sakit tekak.
Apapun terima kasih banyak2 kerana datang kerumah aku memeriahkan hujung2 minggu aku sekeluarga.

Klik, jangan tak Klik!

Blog Widget by LinkWithin