Takde nak kemana-mana weekend ni cz aku tak berapa sehat, kepala pening semacam rasa macam nak pitam je! leceh r rasa macam ni, aku ni memang selalu kena macam ni, kurang darah kot!!!
So weekend ni dok umah je lah layan budak2 dan Aby cz isnin ni Aby dah bertolak ke Dubai so memanglah aku tak suka rasa macam ni tapi Aby gi sebab kerja so sabo je lahhhh!!!
Kepala otak ni pulak dah tak boleh pk apa selain dari tak sabo nak balik Mesia jumpa MAK!
Aku pun tahu diorang semua pun dah tak sabo nak tunggu aku balik, hari2 ada je sms atau email yang diorang hantar pada aku, so untuk semua ahli keluarga aku yang tengah tunggu kepulangan aku ni diharap bersabarlah ye! nanti cik, kakcik, tokcik korang yang bigo dan sasau ni akan balik jugak untuk mengkecohkan dan memekakkan suasana kat t.daya dan p.jaya tu so TUNGGU!!!!

Rindu pada anak2 dan cucu2 saudara aku terutamanya dak Adol n dak Danish, nanti balik Mesia akan aku kerenyam n gomol budak2 kecik tu sampai jadi gulai!!!
Tak sabo jugak nak tengok cucu saudara baru yang baru dilahirkan sebulan yang lepas, belum tengok lagi rupanya macam mana, so balik ni ada orang baru yang sedang menanti!!!
Ni lah kerja budak2 ni kalau tak skul, asal weekend je memang menyeraklah kerjanya, bersepah-sepah barang dibuatnya, tak kasi main nanti suara je memekak, kasi main memang jadi berselerak!!!
Sabo jelahhhh!!!!

Lepas semua kena marah sebab berselerak, semua duduk takut! tapi bila aku capai camera nak ambil gambar, semua sempat sengeh!!! memang tak makan saman betul budak2 ni!


Bahan-bahannya:

4 cawan beras wangi

2 helai daun pandan (disimpul)

2 s/t alba

Sedikit garam

Air secukupnya

Cara-caranya:

Bersihkan beras dan masukkan air kemudian masukkan pula daun pandan, alba dan sedikit garam, gaul sebatikan dan tutup periuk, biarkan masak seperti masak nasi biasa, bila nasi hampir masak, gaulkan seketika dan biarkan nasi masak sepenuhnya.





BAHAN-BAHANNYA:

  • 5-6 biji telur - direbus
  • 6 biji bawang merah *
  • 2 ulas bawang putih *
  • 2 cm halia *
  • 4 s/b rempah kari daging
  • 1 s/b serbuk cili
  • 1 batang lobak merah - dipotong memanjang
  • 1 batang terung - dipotong memanjang
  • 1 biji kentang - dipotong dadu besar
  • 1 tangkai daun kari
  • 3 biji cili merah - dibelah 2
  • 1 s/b asam jawa - dibancuh dengan sedikit air
  • Rempah tumis
  • Santan secukupnya
  • Garam, perasa dan gula
  • Sedikit minyak untuk menumis

CARA-CARANYA:

  • Tumbuk bahan yang bertanda *
  • Panaskan sedikit minyak didalam periuk, tumiskan rempah tumis bersama bahan tumbuk dan daun kari hingga garing, masukkan rempah kari, serbuk cili dan air asam jawa, kacau hingga pecah minyak kemudian masukkan pula kentang dan lobak merah, kacau rata.
  • Masukkan santan secukupnya, kacau sekali-sekala sehingga mendidih.
  • Masukkan telur, garam, perasa dan gula secukup rasa, kacau perlahan dan akhir sekali masukkan terung dan cili merah, kacau sebati dan bila terung masak, bolehlah ditutup apinya.


Bahan-bahannya:

5 biji cili merah

1 biji cili hijau

4 biji tomato (dibelah 4 dan dua biji tomato dibuang isinya)

1 s/b jus limau

Sedikit garam dan perasa

Belacan sebesar ibu jari (dihancurkan dan disangai tanpa minyak)

Cara-caranya:

Cili merah dan hijau dipatah-patah dan ditumbuk bersama belacan hingga lumat, masukkan pula tomato, tumbuk lagi tapi jangan sampai tomato terlalu hancur, masukkan garam, perasa dan jus limau, kacau sebatikan dan bolehlah dihidang.



Bahan-bahannya:

Udang besar (dibuang kepala dan belah belakang)

5 sudu besar butter

2 biji putih telur + 1 biji kuning telur (dipukul sikit)

4 biji cili padi (dipecah)

1/4 cawan susu cair

2 biji bawang putih (dicincang)

Sedikit daun kari

Sedikit lada hitam (serbuk)

Garam dan gula

Cara-caranya:

Panaskan 2 sudu besar butter, goreng udang hingga 1/2 masak, angkat dan ketepikan. Tambah butter selebihnya didalam kuali tadi, diatas api sederhana, masukkan bawang putih dan kacau, masukkan telur kacau selalu gunakan hujung garfu, masukkan juga daun kari, cili padi, susu cair, garam dan gula sambil dikacau selalu masukkan pula udang dan kacau hingga garing, bolehlah diangkat dan dihidangkan.


Hari ni Rico n Rica gi skul dengan jalan yang diselaputi salji, cuaca memang sejuk seperti biasa, tak payah nak cakap sejuknya macam mana tapi yang penting budak berdua ni dah biasa gi skul dalam keadaan sejuk! pada diorang dah jadi perkara biasa jalan ke skul dengan kesejukkan...

Di depan rumah aku yang penuh dengan salji, gambar ni aku ambil semasa Rico n Rica nak gi skul, Kesian budak kecik yang kat pintu tu, tengok je dari jauh! sebenarnya dia nak ikut aku tapi aku malas nak dukung lagipun aku tengok Rico n Rica gi skul dari depan rumah je.. budak berdua ni kalau gi skul jarang aku hantar, selalu aku perhatikan dari tingkap cermin umah je tapi memandangkan ada salji kat jalan so aku keluar juga tengok diorang gi skul, bukan apa, takut juga cz salji ni kat jalan memang licin, budak2 kalau jalan bukan betul sangat, so takut juga apa2 jadi tapi nampaknya semua ok, maybe budak2 tu dah biasa jalan tempat macam ni, tapi kat Denmark ni setiap musim apa pun kasut kena pakai yang bersesuaian dengan keadaan cuaca dan tempat so untuk hari yang penuh salji ni budak2 pakai kasut jenis getah atau kat sini dipanggil "gummi boots"
Belakang rumah aku yang telah diselaputi salji tapi salji tak berapa tebal disebabkan matahari sudah keluar, salji pun mencair... walau bagaimana pun cuacanya tetap sejuk!


Pemandangan di depan rumah aku, gambar ni aku ambil dari tingkap bilik aku kat atas..


Pemandangan yang sama tapi diwaktu malam, gambar ni aku ambil malam tadi semasa salji memang tengah turun...


Gambar ni betul2 depan rumah aku, gambar ni aku ambil pagi tadi, yang nampak hijau sikit2 tu sebenarnya daun2 yang menghiasi depan rumah aku tapi telah diselaputi dengan salji....


Ni pulak gambar depan rumah aku yang telah penuh dengan salji dan gambar ni diambil pada waktu malam (malam tadi)

BAHAN-BAHANNYA:

Tempe secukupnya (dipotong nipis)

3 cawan tepung gandum

1/2 cawan tepung beras

2 biji telur

1 s/t serbuk kunyit

Garam dan gula

Sedikit air

CARA-CARANYA:

Masukkan tepung gandum dan tepung beras didalam mangkuk, campurkan telur ayam, serbuk kunyit, garam dan gula didalam mangkuk tadi, tuangkan air secukupnya tapi jangan terlalu pekat dan terlalu cair, gaul sebatikan hingga bancuhan tepung halus. Panaskan minyak didalam kuali, ambil tempe yang telah dipotong tadi dan celupkan pada bancuhan tepung tadi dan gorengkan didalam kuali, buat proses yang sama sehingga tempe habis, goreng hingga tempe garing, angkat dan toskan minyaknya.

Tempe ni sedap dimakan bersama pencicah sambal kicap (resepi sambal kicap ada didalam ''Dapur anak mak'' bahagian ''Pencicah''


Bahan-bahannya:

4 cawan stok ayam

1 cawan santan

2 inci lengkuas muda (dihiris)

2 helai daun limau

1 batang serai (diketuk)

10 biji cili padi (dititik sedikit)

2 s/b tom yam paste

2 s/b sos ikan (fish sauce)

3 s/b jus limau

2 biji tomato (dibelah 4)

10 biji cendawan tiram

1/2 mangkuk udang basah (saiz kecil)

1 s/b daun ketumbar (dicincang)

Garam, perasa dan gula

Cara-caranya:

Masukkan stok ayam didalam periuk dan panaskan, masukkan lengkuas, daun limau dan serai, kemudian masukkan bawang besar, cili padi, tom yam paste, sos ikan, jus limau dan santan, biarkan mendidih masukkan pula udang basah dan cendawan, gaul rata dan masukkan garam, perasa dan gula secukup rasa, akhir sekali masukkan tomato dan taburkan daun ketumbar, biarkan seketika dan bolehlah ditutup apinya.



BAHAN-BAHANNYA:

Udang basah (saiz besar)

1 biji bawang besar (dipotong dadu)

2 biji cili merah (dipotong2)

2 biji cili hijau (dipotong2)

2 inci halia (dihiris)

1 batang carrot (dipotong memanjang)

2 biji tomato (dipotong dadu)

3 s/b cili sos

2 s/b tomato sos

2 s/b jus limau

2 helai daun limau (dimayang halus)

Sedikit air

Sedikit minyak

Garam, perasa dan gula

CARA-CARANYA:

Panaskan sedikit minyak didalam kuali, gorengkan udang seketika dan angkat, jangan goreng udang hingga terlalu masak, goreng setengah masak saja, dikuali dan minyak yang sama tumiskan bawang besar, cili hijau, merah dan halia hingga layu, masukkan sos cili, sos tomato, jus limau dan sedikit air, biarkan mendidih masukkan daun limau dan carrot, gaul seketika masukkan pula udang yang telah digoreng separuh masak tadi, akhir sekali masukkan garam, perasa, gula dan tomato, gaul sebatikan dan bolehlah ditutup apinya.



BAHAN-BAHANNYA:

4 biji telur ayam

1 biji bawang besar (dipotong kecil2)

1 s/b kacang pis (dalam tin)

1 s/b jagung biji2 (dalam tin)

1/2 biji tomato (dipotong kecil2)

Sedikit capsicum merah (dipotong kecil2)

Sedikit capsicum hijau (dipotong kecil2)

Sedikit garam

Sedikit minyak

CARA-CARANYA:

Pukul telur didalam mangkuk, masukkan bawang besar, kacang pis, jagung, tomato, capsicum merah/hijau dan sedikit garam, gaul sebatikan kesemua bahan. Panaskan sedikit minyak didalam kuali leper non stick, tuangkan bancuhan telur tadi didalam kuali, bila telur hampir garing, balikkan disebelah yang belum masak, biarkan hingga kuning keperangan dan bolehlah diangkat.

Aksi merempit anak2 pompuan aku! kat sofa aku nilah tempat budak2 ni selalu merempit, dah banyak kali kena marah supaya tak bertenggek kat situ pun budak2 ni masih lagi suka dok bertenggek kat situ, gaknya best duduk kat situ kot!!! kecik2 merempit takpe jangan dah beso nanti nak merempit memang makan penampau siam aku lahhh!!!!
Yang dak Rhea tu bukan main peluk lagi ye ye ooo je macam takut jatuh!! kelako pun ada gek tengok ragam dak berdua ni, nakal betul!!!
Ahhh!!! Sejuknya! temp... dah menunjukkan -8.0c bayangkan lagi sejuk daripada freezer, aahhh... tak sanggup kalau nak pk kan keadaan cuaca diluar tu! cian anak2 aku gi skul dalam keadaan yang cuaca sebegini, walaupun skul budak2 tu dekat je, kira macam depan umahlah tapi kena menapak jugak nak sampaikan kesana! kesiannya! aku memang suruh anak2 aku pakai baju tebal2, nasib baik jugak budak2 tu jenis kulit biawak! kalau jenis kulit macam aku ni dah memang beku! dahlah kulit muka aku mulai mengelupas dengan banyaknya, pastu aku ni kalau sejuk sangat nanti kulit2 aku semua jadi gatal, letak satu tong losyen pun tak lottt!! nak ikutkan malas nak kuar umah, tapi memandangkan ada beberapa appmnt yang nak di uruskan,kena jugak kuar meredah sejuk! ahhh!!! tekanannnn!!!!! nasib baik kalau dok dalam umah tu tak sejuk cz heater umah aku ada lapan kalau tak silap n Aby bukak kesemuanya, dia pun tahu aku ni jenis tak tahan sejuk, tu pasal dia pasang semua heater, tapi nanti bilnya tanggunglah sendirik yek!
Time2 macam ni teringat plak pada seorang kawan yang rumahnya kurang heater dan ada yang rosak, ahhh...kesiannya, mesti sejuknya akan terasa walau dalam umah, ahh tekanannya kalau pk2...
Cepat lah balik Mesia, dapat larikan diri dari cuaca sejuk ni untuk sebulan!!!
Bersyukurlah sapa2 yang dok kat Mesia tu, walau kadang cuaca panas tapi takpe, masih boleh pakai sun blog, kalau ketiak berpeluh n bau, kat sini pun banyak orang bau walau cuaca sejuk cz orang putih kat sini jarang mandi sebab cuaca sejuk! lagi busyyyuuukkk!!!!
Alangkah bahagianya kalau mak aku ada time sejuk2 ni, boleh gusil2 kata orang jawa!!! hanya orang jawa yang faham, hahaha....


BAHAN-BAHANNYA:

1/2 biji kobis (dipotong kecil2 memanjang)

4 biji bawang merah (dimayang)

2 biji bawang putih (dimayang)

2 biji cili hijau (dihiris serong)

1/2 s/t jintan halus

1/2 s/t jintan kasar

1 s/t biji sawi

1 s/t serbuk kunyit (dibancuh dengan sedikit air)

Sedikit daun kari

Sedikit minyak

Garam dan perasa

CARA-CARANYA:

Panaskan sedikit minyak didalam kuali, tumis bawang yang telah dimayang bersama cili hijau, daun kari, jintan halus, jintan kasar dan biji sawi, kemudian masukkan kobis, gaul sehingga kobis layu, masukkan garam, perasa dan bancuhan air kunyit, gaul sebatikan sehingga kobis betul-betul layu dan bolehlah di angkat dan ditutup apinya.


Klik, jangan tak Klik!

Blog Widget by LinkWithin