Assalamualaikum...seperti yang aku janjikan aku uploadkan gambar masa beraya rumah Mat Gebu semalam yer..so pada sesiapa yang tak berkesempatan gi beraya atau jumpa dengan Mat Gebu itewww takpelah...sue jer lah yer yang gantikan kesana...hahaha...boleh gitewww... 
 
 Tak sah yer kalau jejakkan kaki dirumah Mat Gebu tu tak dihidangkan juadah yang lezat2! tah sah okeh! tak sahhh! cer tengok kek tu...cantik takkk? rasanya pun sedap sangat, kek marble cam macam kaler warna dalam kek tu tau!
Mat Gebu tu memang rajin cuma aku pelik, sejak hari raya start si Mat Gebu tu memang tak berenti menerima kunjungan dan setiap kali ada tetamu dia akan masak hidangan yang banyak untuk semua2 tetamu dia, kiranya siapa yang kesana memang tak kan lapo ar...pastinya balik dengan perut kekenyangan siap tapau nko! yang buat aku peliknya ilmu apa eh si Mat Gebu tu pakai yer??? buat kije sorang2 tapi boleh buat kerja banyak2 siap masak pun banyak2! mmm...Matttt! nko bela orang alos jadi pebantu nko ehhh? hahaha!
 
 Ya hamfun...ni kek lagi sodap! kek cheese marble! puas aku bedal siap mat suh tapau! ngee
 
Yang ni pon aku tapau! sedap banget sih! tak cukup makan kat rumah mat siap tapau nko! teruk beton aku ni! abis tu dah mat ngulur tupperware kat aku..hah! apa lagi kasi tapau ar apa yang patut!  
 
 Kek lapis, pas makan perut belapis-lapis! ahhh...bedal jer...ada aku kesah! bis tu sapa suh sedap sangat! hehe
 
Siyesss! kek lapis sedap sedunia, ada ar dekat seploh keping aku bedal kek ni...bis tu sapa suh sedap kan..kan dah kena bedal!
 
 Tahu tak hidangan apa yang mat hidangkan aku semalam? laksa johor dan soto okeh! sedapnya toksah disangkal lagilah...aku makan 2 pinggan laksa johor, Mr Joshua makan 3 pinggan soto, katanya memang sedap soto mat gebu! tapi laksa johor mat terbaik arhhh! kiranya ni lah laksa johor paling sedap pernah aku makan dalam seumur hidup aku tau! siyesss...aku tak tipu!
 
Bahan2 memang toksah cakap ar...semua cukup sifat! takde yang kurang!
 
Tengok jer ar kuah laksa johor Mat Gebu, pekat! semua secukup rasa! kata mat macam2 dia bubuh dalam kuah laksa johor tu termasuk ikan talang masin, udang, isi ikan dan macam2 lagilah, tu pasal kuahnya memang sedap sampai aku nak hentak2 kepala kat lantai tau! sedap sangat! ni bukan puji2 nak bodek mat, ni memang betul2 sedap! semua yang datang dok makan laksa johor dengan soto mat semalam memang cakap sedap sampai3-4 kali...
 
 Sampai jer rumah mat aku terus cedok! takut tak dapat siapa yang nak malu2 nak hegeh2 jawabnya dapat makan kuih raya jer ar...dah tahu dahhh!  baik aku cedok dulu!
 
 Ni lah geng makan aku kalau gi rumah Mat Gebu tu, bukan geng makan jer tapi ni lah geng2 mengong dan geng gurau senda aku, geng2 aku memang jenis yang kebal gurau! sayang kat kawan aku ni...Sis Lin, semoga persahabatan kita sampai bila2..
 
 Anak siapakah yang comel pipi meloyot ini? haaa...ni lah baby Qhaliff..cer tengok rambut dia, lebat dan stylo tau! kecik2 dah stylo dak ni.
 
 Haaa...ni lah daddy baby Qhaliff tu, kenal kan? ala...siapa yang tak kenal Ben Ashaari memang korang bukan blogger atau takde fb ar...Ben Ashaari ni fofuler dah cam retis okeh dan Ben ni juga lah yang gajin nolong pomot2 blog aku kadang pomot resepi2 aku gak, pomot aku pun ada gak, sebab tu lah ada juga 3-4 orang diluar sana yang kenal ngan aku ni...hehe..maseh banyak2 ehh Ben...cayang Ben...
 
 Ala konje2...ni lah daddy mithali, dari sampai kat rumah mat memang baby Qhaliff didukung oleh daddy dia sampailah baby ni tertidur...maklom ar..tilam empok! sedap landing gitewww...nak gak tilam empuk Ben! huhu...pitammm @_@
 
 Rico, Rica dan Rhea yang sakan beraya...
 
 Dua insan yang sangat aku kenali dan dedua ni ensem kan..kan..
 
3 orang ni ialah skandal aku...muahahah...pitam! sorry ehhh...gurau jer! nkorang mesti kenal Mr Joshua kan..hanya dialah skandal aku sebenarnya...yang tengah tu Bak, Mat Gebu punya bapa dan baju merah hujung tu namanya Azman tapi aku panggil Kasawari beep beep...dia sebenarnya kawan gurau senda, maki hamun dan kutuk mengutuk! biasanya yang jadi kawan2 baik aku ialah orang2 yang jenis tahan gurau! macam si Kasawari ni lah.. 
 
Sebenarnya ramai yang datang rumah mat masa aku kesana semalam, ni sebahagian dari mereka2 yang datang dan rasanya masa ni ramai yang dah balik kot.. 
 
 Kenal tak siapa ni? ni lah Kak Yatie memories tu, pakar masak2 okeh dan Kak Yatie ni dah banyak kali resepinya ada dalam majalah...glamer gitu hakak aku ni, kek2 yang dia buat semua sedap2 dan kalau nkorang nak cuba resepi dari Kak Yatie ni nkorang boleh gi sini http://yatiememories.blogspot.com/
 
Ada yang kata muka aku ada iras2 Kak Yatie ni, ada ehh?
 
 Aku ni sebenarnya ramai mak...selain dari mak kandung aku yang sangat aku sayangi, ni pun mak aku jugak...Mak Yah! tumpang kasih kat mak Mat gebu...hehe..
 
 Ni kawan yang aku sayang, namanya Sis Lin..kepalanya memang mengong tapi hati dia memang baik! kalau tak kakkan boleh jadi geng kamceng kan...dan yang baju merah comel pipi meloyot tu geng kamceng jugak! geng sembur2! hahaha...baby Qhaliff ni sebenarnya suka sembur2 orang! abis basah muka kena tempias air liur dia! hahaha...

 Pas makan perut kenyang biasanya kalau kat rumah Mat Gebu tu kitorang akan start berborak! bergurau senda dan kutuk mengutuk tapi sesama sendiri yang kat situ jer...kitorang tak kutuk2 ngumpat2 orang lain okehhh...tak baik tauuu!
 
 Amboi! mak2 dara ni memang pantang depan kamera...ngalah retis posingnya tu..nak2 yang baju merah maroon tu...kan main lagi posingnya tu yer...ehhh...Kak Ct Delima pun ada okeh...(yang pakai baju hitam tudung hijau kai cemin mata) dia lah kakak aku yang tersayang...ceeehhh...pilih kakak yang glamer2 jer ehhh! biasalah aku kan tak glamer so kena lah cari kakak yang glamer2...nompang glamer katanyer...hehehe
 
 
Bergambar kenangan bersama tetamu2 Mat Gebu dan juga blogger2 dan blogger masakkan..
 
Bergambar bersama kawan2 dan mereka2 yang aku sayang...
 
Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Dan Batin dari Suejoshua dan kawan2 semua...ni lah gambar kenangan raya 2012 dirumah Mat Gebu...insyaallah kalau dipanjangkan umur dan diizinkan dapatlah kita ketemu lagi di Aidiladha akan datang kat rumah Mat Gebu juga (kalau dijemput ar..hehe)
Bye..bye uolllssss...
 
Wasallam...


Ole2 dari Kak Ct Delima, Cantik tak baulu kaler2 tu? cantik kan..cam sayang jer nak makan, aku dapat baulu kaler2 ni dari Kak Ct Delima juga disertakan dengan buku resepi dari Kak Ct Delima, cerrr tengok gambo sape kat buku resepi tu? gambar kakak aku okehhh...aku tumpang glamer...hehe..
 
Lagi sekali aku ucapkan terima kasih pada Kak Ct Delima kerana sudi berkunjung beraya kerumah adikmu ini juga terima kasih daun keladi diatas ole2nya yer kak...ngee..nanti kita jumpa lagi kan kak dirumah Incik Adnan Ibrahim a.k.a Mat Gebu, insyaallah...
 
 
 
Ni pula ole2 dari kawan yang aku sayang iaitu Sis Lin, popia simpul dan almond london...bertambahlah lagi kuih raya aku yang dah nak abis kat rumah ni, terima kasih sayang...tak payahlah aku nak topap kuih raya lagi...hehe...macam tau2 jer kuih raya aku dah nak abis!
Sok Raya Haji kasi lagi tau! hahaha...jangan mara naaa...gurau jerkkk!

So pada sesiapa yang baik hati nak kasi ole2 pasa Suejoshua sila2lah yer...jangan segan2! hahahaaa....boleh gitewww! cehhh! tak malu betonnn si Suejoshua ni yer...


Selamat Hari Raya Makkk! minta halalkan segala makan dan minum, ampunkan segala kesalahan dan dosa zahir dan batin. Sayang mak ketat2! duit raya takde ke mak? patut aku yang kasi mak duit raya...ngeee
 
 
Check2 habuk dulu sebelum nak bubuh lauk! elehh...belakon jer lebih tu..sudalaaa...
 
 
Dipagi raya busy menyiapkan juadah...ye ye ooo...jer..
 
 
Kunjungan dari Kak Ct Delima ke rumahku...terima kasih kak datang sekeluarga giteww dan terima kasih diatas buah tangannya yer kak, sue takde apa2 nak kasi pada akak..huhu
 
 
Juga kunjungan dari Sis Lin sekeluarga...amik gambo2 kita jer lah yer...tak larat nak meng upload...fenat!
 
 
Wahhh...wahhh...wahhh...posing dihari raya yer mak2 dara nih..
 
 
Beraya dirumah Kasawari dan isterinya Azlinda, terima kasih diatas layanan yang istimewa..
 
 
Masa ni tah raya yang keberapa, tak hengat lah tapi sangat happy kerana menerima kunjungan dari kakak aku yang tersayang...
 
 
3 beradik yang beraya sakan...
 
 
2 beradik yang beraya sakan...ngeee...
 
 
Beraya dalam suasana kampung dirumah kakakku...seronok sangat masa ni...
 
 
Rhea bersama anak saudaranya tah yang ke berapa tah...
 
 

Ambil berkat....semoga lepas ni murah rezeki diorang hendaknyer..hehe
 
 
Raya lagi dan lagi...dah nama pun raya kan..meh kira beraya lagi dan lagi...ehhh...berapa banyak lagi lah! apsal asik2 muka diorang jer ehhh? haaa! tu namanya kawan! mereka2 ni lah yang menceriakan hari raya aku...sayang nkorang semua...
Yang tak seronoknya masa saudara mara datang beraya sebok sangat berborak masing2 lupa nak bergambo! yang kengkawan ni lain, diorang ni ada blog dan fb so kamera memang senantiasa ditangan, confirm takkan lupa punya nak berposing...
 
 
Mereka ni adalah kawan2 yang aku sayang kerana mereka2 ni selalu membahagiakan dan mengembirakan aku tak kira masa...Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin pada Sis Lin, Kak Ct Delima, Azlinda, Kasawari dan pada semua kawan2 Suejoshua yang lain2, walaupun belum berkesempatan berjumpa tapi manalah tahu jika ditemukan jodoh kita nanti dapatlah kita bertemu, insyaallah...
 
Pas ni nantikan Hari Raya Suejoshua dirumah Adnan Ibrahim atau Mat Gebu dan pastinya akan mengundang seribu kegembiraan dan kebahagiaan kerana disitulah nanti Suejoshua akan bertemu kawan2 yang lain...
 
Pstttt...mattt! jangan lupa masakkan spesel untuk aku okehhh...i lap u lahhh!

Bahan-bahannya
  • 2 biji kelapa parut (parut putih jangan sampai hitam)
  • 6 s/b udang kering - dikisar kering hingga halus *
  • 3 s/b ketumbar - disangai dan dikisar kering hingga halus *
  • 2 s/b jintan kasar - disangai dan dikisar kering hingga halus *
  • 2 s/b jintan halus - disangai dan dikisar kering hingga halus *
  • Garam, serbuk perasa dan gula

Bahan Blander:
  • 20 tangkai cili kering - direbus dahulu dan toskan airnya
  • 6-8 biji bawang merah kecil
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 cm halia
  • 2 cm lengkuas
  • 3 cm kunyit hidup
  • 2 batang serai
Cara-caranya:
  • Campurkan kesemua bahan yang bertanda (*) dan bahan blander dengan kelapa parut tadi, gaul sehingga kesemua bahan sebati dan rata pada kelapa, perapkan sekejap.
  • Gunakan api yang perlahan, panaskan kuali non stick dan masukkan kelapa tadi, kacau rata dan masukkan garam dan serbuk perasa, kacau sehingga rata.
  • Masukkan gula secukupnya, biarkan serunding manis sedikit atau mengikut citarasa masing2, kacau lagi sehingga serunding agak kering dan tidak basah.
  • Biarkan serunding sejuk barulah disimpan didalam bekas.

Assalamualaikum....

Sudah seminggu lebaran berlalu rasanya masih belum terlambat Suejoshua nak mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada keluarga, sahabat handai dan sesiapa sahaja yang mengenali diri Suejoshua walau dimana sahaja kalian berada, andai ada kelantangan bicara, kata2 yang menusuk hati, kelakuan yang menyinggung emosi...seribu kemaafan Suejoshua pohonkan, zahir dan batin...


Semoga lebaran kali ini akan membawa seribu keinsafan kepada kita semua, insyaallah..



Bahan-bahannya:
  • 1/2 kg buah roselle
  • 1 kg gula pasir
  • 1.5 liter air
  • Air batu
Cara-caranya:
  • Cuci bersih buah roselle kemudian buangkan bijinya, masukkan roselle kedalam periuk bersama gula dan air, masak sehingga gula larut dan menjadi sirap roselle yang agak pekat.
  • Biarkan sejuk kemudian tapiskan dan tuangkan sirap roselle didalam botol dan bolehlah disimpan didalam peti sejuk.
  • Untuk hidangan segelas air roselle, ambil 2 sudu besar sirap roselle dan tuangkan kedalam gelas, bancuhkan dengan air sejuk dan masukkan sedikit air batu, kacau rata dan bolehlah dihidangkan.

Klik, jangan tak Klik!

Blog Widget by LinkWithin