Oleh kerana aku ditinggalkan hampir 9 hari oleh Aby, ek-eleh! 9 hari pun nak keco!
Ye r..hakak ni mana r pernah kena tinggal lama2 dengan Aby tu, tak biasa you! bluekkkk!
Jadinya hari ni cik abang tu membodekku untuk gi beli barang! nak belanje r kengkonon! hakak nak jew..rezeki jangan ditolak kannn....
Walaupun dah tahu ada orang nak belanje, aku idak ler gelojoh sampai pepagi pun sanggup bangun! oh tidak! hakku tatap burok mata hokkey! jejak tengahari jugak aku bangun! bak kata mak aku ''cantik sangat r perangai cenggitu!'' ngeh..ngeh..ngeh..
Hari ni nampaknya cuaca ok r untuk keluar walaupun sejuk mencecah -5 C (ok ko kata, sejuk nak mampoih! kejong segala urat saraf, grrr) dan salji2 pun dah bape hari kat situ masih tak cair2 dek kerana cuaca yang sejuk!


Memang sejuk sebenarnya nari, tapi dah orang nak belanje kan...ku redah juga r...kalau ikutkan badan yang kurang lemak ni, malas aku nak keluar, sejuk wei! tapi disebabkan keluar ada makna, jadi aku dengan tahankan perasaan dan badan, redah jew r nyah..


Aby bersama anak2 dan saljinya


Aku bersama anak2 dan kebekuannya, sejuk ya hampon!


Layan je r gambar anak beranak nih!


Kihkihkih...aku pau Aby periuk belanja je, bukan nyopping hapa pun! jadi r eh..nak pau bebanyak kang aku jugak yang kena ikat perut, jadinya aku pau ala kadar je r walaupun katanya nak belanje, orang lelaki ni kalau kata nak belanje memang bebetul! tapi kita ni pk r gek sok lusa punya cer...takkan ada segitu nak dipiniskan sume, bis tu kau nak nyekek apa sok kan...so beringat!
Cehh..napa plak tetiba aku jadi baik nih? muskil! muskil!


Ye ye! Aby dah balik! orang yang paling happy sekali ialah dak Rhea r kan...daddy dia sampai je terus dipeluknya tak lepas2, mmm...macam r setahun tak jumpa! tapi faham2 r kan...dah nama pun anak koret! mesti r manja terlebih!
Pas puas dok berkepit kat daddy dia, apa lagi! dia dok r tanya apa yang daddy belikan untuk dia? biasa r...mesti ada toys yang dibelinya untuk anak koret dia tuh! puas dipunggah-punggah segala isi bag tu dan bagi2kan r apa2 barang pun yang dah dibelinya, memula Rhea r yang dapat kan...pastu dak Rico & Rica n mummy semestinya ada terutama barang yang dikirim! hihi..



Salah satu barang hiasan yang Aby belikan untuk aku, kat Mesia panggil menda alah ni dengan nama sissha tak tahu r ejaannya betul ke tak tapi bunyinya macam tu r..atau zaman dulu2 gunakan menda alah ni untuk hisap candu! kuikuikui!
Aby belikan ni sebagai hiasan je dan barangnya pun kecik je cz harganya mahal, nak tahu kenapa mahal? kerana menda alah ni ialah dibuat daripada emas dan bertatahkan batu swarovski kristal, mmm...nampaknya inilah barang hiasan aku yang agak bernilai berbanding yang lelain, jangan r keco2 plak! nanti hakak kena rompak! kihkihkih...ek eleh..setakat besar ciput tu, takde herannya orang kak oi! jeling pun orang tak hengen!


Walau apapun yang nak dikatakan, tetapi aku teramatlah suka, cantik! dan yang paling suka sekali ialah Aby yang belikan, tu yang penting!


Yang ni plak aku memang tak kirim tapi oleh kerana Aby tahu sendiri yang seteri dia ni suka memasak so dia pepandai r belikan, macehh...


Yang ni memang aku kirim, rempah kari cedok! rempah kari ni boleh masak macam2 jenis kari, tak kira r kari ayam, daging, udang, ikan dan sebagainya, takde campuran apa2 memang hanya rempah kari, sebab tu leh masak apa2 pun dengan kari ni, dulu kalau kat Mesia aku memang selalu beli rempah kari cedok yang takde campuran apa2 kat kedai india tapi masa datang sini aku malas nak bercedok-cedok, pos pun yang dah siap packing2 je senang, tapi ni ada peluang dapatkan kat Dubai so aku kirim r kat Aby, mmm...mesti sedap nih!



Yang ni pun memang dari awal lagi aku dah dok kirim, saffron ni dah habis dalam simpanan aku dan hari tu masa balik Mesia aku lupa nak pi cari.
Aby cakap kat Dubai saffron ni agak mahal sikit tapi dah namanya pun nak pakai, kena r beli, biasanya aku suka letak saffron ni kat nasi beryani, bau sedap! tu yang perlukan menda alah nih.
Suka aku kerana barang kiriman aku banyak yang dapat, yang tak kirim pun dapat gak, adalah tuuu...hihi..



Hah! yang ni memang tak kirim pong! cik abang ai tu pantang jumpa ubat! ada je peluang beli ubat, memang dibelinya pastu dia kata kat Dubai ubat2 adalah murah! so kalau korang gi Dubai, beli r ubat bebanyak keh..
Mmm...nampaknya stok ubat kat umah aku ni dah mengalahkan klinik r plak! tapi bagus r gak, memang kena stand-by menda2 cenggini lebih2 lagi yang ada anak ramai cam aku ni.

Anyway aku dah happy semula sebab Aby dah balik! yahoo!

Pagi ni aku bangun nak kejut Rico & Rica pi skul, terpandangkan kat luar tingkap, perhhh...putih semuanya...nampak terang pun ye gek! malam tadi maybe salji turun lebat! tebal gek nampaknya salji kat luar tu! korang jangan r boring yek asik tengok gambar salji je! maklom r tengah musim salji nak turun ni, jadi aku yang memang suka tengok salji ni tersangat r suka nak ambil gambar sana sini, layankan je r...nanti dah tak musim, rindu plak nak tengok salji kan...so tengok r puas2 dulu.



Kat garden belakang rumah aku, semuanya tebal dek tertimbus dengan salji, nampak macam sofa dan meja baru r...tebal! kihkihkih...


Garden yang dah tak nampak rumput langsung! tapi belum cukup untuk buat snowman lagi ni! tunggu betul2 tebal sok baru bley buat, setakat sikit macam ni buat air batu campur bley r..hihi..sapa nak abc semangkuk?

Gambar yang sempat aku ambil malam tadi di garden rumah aku yang mulai dipenuhi dengan salji.
Disini juga sempat aku letakkan beberapa keping gambar untuk tatapan pengunjung blog aku ni, juga buat kengkawan dan keluarga yang berada di Mesia, korang tengok r gambar salji ni eh...walaupun korang tak dapat nak rasa pengalaman sebegini tapi korang dapat tengok gambar pun kira ok r kan...so aku wakilkan diri aku untuk korang r eh..


Salji yang belum lebat, hanya menutupi bahagian atas dedaun ni...kalau dah lebat sok, daun2 ni pun dah tak nampak!



Pemandangan diwaktu malam yang sunyi sepi...masa ni salji masih turun dan gambar ni aku ambil dibahagian atas tingkat rumah aku, sebelah bilik Rica, nampak cantik dan kekadang serammm...grrrr....

Harapnya minggu ni salji turun tak berenti-renti kerana tersangatlah cantiknya kalau kismes nanti dipenuhi dengan salji.


BAHAN-BAHANNYA:
  • 500 gm tepung gandum
  • 11 gm yeast mauripan
  • 100 gm gula kastor/halus
  • 2 s/b susu tepung
  • Secubit garam
  • 1 biji telur
  • 250 ml air suam
  • 1 s/b susu pekat
  • 1 1/2 s/b shortening
  • 1 1/2 s/b butter
  • Sosej secukupnya - direbus dan toskan
  • Sedikit bijan - sebagai hiasan

CARA-CARANYA:
  • Masukkan semua bahan kedalam mangkuk adunan kecuali sosej dan bijan, uli hingga menjadi doh yang tidak melekit, licin dan anjal selama 30 minit.
  • Tutup adunan dengan kain bersih yang lembab.
  • Biar dalam suhu bilik sehingga adunan naik 2 x ganda. (anggaran 30 – 45 minit)
  • Bila adunan naik, tumbuk adunan untuk keluarkan angin.
  • Ambil sedikit adunan dan bulatkan, kemudian gulungkan supaya menjadi panjang dan lilitkan dikeliling sosej.
  • Sapukan sedikit butter dipermukaan adunan dan taburkan sedikit bijan, susunkan diatas dulang pembakar yang telah disapukan dengan sedikit butter.
  • Biarkan adunan naik semula (15 – 20 minit ).
  • Bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 200c sehingga masak keemasan (15-20 minit) bergantung pada jenis oven.
Hari ni adalah hari yang sejuk! selalunya sejuk gek tapi hari ni lagi nampak sejuk bila seharian salji turun, dari siang tadi sampailah jejak kemalam ni turun je...cuma kadang lebat, kadang sikit2...mmm gaknya belum nak musim kot atau ni tanda2 awal yang salji dah nak bermula...pemandangannya memang susah nak dicakapkan, memang indah mata memandang cuma aku ni dok terperuk je kat dalam umah so dapat tengok salji turun pun kat depan belakang rumah je, kalau Aby ada kan best! leh jalan2 sana sini menikmati salji yang turun berderai-derai..huhu...Abyyy...cepat r balik!
SUMBER DARI: Mamafami

BAHAN-BAHANNYA:
  • 400 g tepung roti (high-protein flour)
  • 6 g garam
  • 4 g bread improver
  • 5 g gluten atau bread softerner
  • 80 g gula halus
  • 11 g instant yeast
  • 1 biji telur gred A
  • 190 ml air
  • 30 g mentega
  • 30 g lemak sayur
CARA-CARANYA:
  • Satukan semua bahan diatas kecuali mentega dan lemak sayur kedalam mangkuk adunan, uli hingga menjadi doh, masukkan pula lemak sayur dan mentega, terus menguli hingga mendapat doh yang lembut, licin dan anjal.
  • Rehatkan doh selama 10 minit, tutup dengan kitchen towel.
  • KAEDAH LAIN:
  • Masukkan semua bahan2 dalam breadmaker, pilih setting untuk doh dan tekan 'ON' apabila lepas 30 minit, biarkan lagi 10 minit dalam breadmaker, kemudian keluarkan doh dan ikuti langkah seterusnya.
  • Bahagi2kan doh tadi (40 g setiap bahagian).
  • Bentukkan bulat2 dan diisi intinya (resepi inti kelapa ada di 'Dapur anak mak' bahagian 'Inti') letakkan diatas dulang pembakar atau loyang yang telah disapu dengan sedikit mentega.
  • Sapukan pula sedikit mentega diatas permukaan roti tadi dan taburkan sedikit kelapa kering sebagai hiasan jika mahu.
  • Tutup dengan kitchen towel dan biar naik sekali ganda (kurang lebih 45 minit).
  • Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200c selama 10 - 12 minit atau hingga masak.

BAHAN-BAHANNYA:
  • 3-4 keping isi ikan salmon
  • 1 s/b pes bawang putih
  • 2 s/b mentega
  • 200 ml krim (all purpose cream) *
  • 1/2 s/t serbuk lada sulah *
  • 1/2 s/t serbuk oregano *
  • 1 s/b lemon jus *
  • 1/2 cawan air *
  • 3 s/b bancuhan air tepung jagung
  • Garam dan gula
CARA-CARANYA:
  • Panaskan sedikit mentega didalam kuali, gunakan api yang kecil sahaja, masukkan ikan salmon dan taburkan ikan tadi dengan sedikit garam, balik2kan ikan dan masak hingga ikan berubah warna, bolehlah diangkat, tak perlu sampai ikan terlalu masak, letakkan ikan didalam pinggan, kemudian tuangkan sosnya dan hidangkan.
UNTUK SOSNYA:
  • Panaskan 2 s/b mentega, masukkan pes bawang putih, kacau hingga naik bau, kemudian masukkan bahan yang bertanda *
  • Kacau hingga menggelegak, masukkan bancuhan air tepung jagung, garam dan gula secukup rasa, kacau hingga kuah pekat dan bolehlah ditutup apinya.

Selain dari barang makanan rempah ratus, bahan buat kuih dan apa2 r yang melibatkan makanan, aku juga ngeposkan barang2 gubahan untuk aku buat kat sini mengisi masa lapang sok! aku ni bukan suka masak je, suka gek buat2 gubahan atau decoration...jadinya yang aku sebok2 sangat dok tunggu barang2 aku ni ialah menunggu barang2 ni r...mak sukeee...hihi..sonot!
Akhirnya...hahaha...baki barang2 aku dah sampai! bagak r plak!
Apa ketidaknya! untuk kesenangan aku gak kan...
Hah! tadi siang barang2 yang aku tunggu2 udah pun sampai! aku dah agak dah...dorang akan hantar sikit2 saja nak dengki aku! menci tau!
Apapun aku dah senang duduk cz barang2 aku semua dah didepan mata! yahoo! mak suka nyah!


Oleh kerana hari ni ada semangat untuk mengemas so aku punggah semua barang2 yang ada dalam kotak2 dan aku susun lok-elok!
Kini stor runcitku telah dipindahkan kebilik belakang kerana stor runcit lama aku dulu dah tak muat! so perjalanan nak ke stor runcit yang baru ni agak jauh sikit dari stor yang lama..ek eleh macam r jauh sangat sampai nak gi kena naik bas! padahal jauhnya pun beza dalam 6-7 tapak jew...kecoh!


Dan stor yang kecik dulu tu telah aku isikan dengan jajan2 anak2 aku, walaupun tak penuh dengan jajan tapi kira ok r kan...ada tempat gek nak sumbat jajan2 ni, idak ler terperok je dalam kotak nu!
Mmm..sekarang baru puas hatti hakku! eeee...(sambil senyum2 ala2 macam muka kambing!)

Ntah apa r yang nak dibalas dengan Poji n family dia ni, ada je barang yang nak dikasinya kat family aku, makanannya lain, barang2nya lain, tu belum yang aku dok pinjam2 dia lagi! mmm...setiap kali dia travel mana2, asal balik je mesti ada bawa sesuatu untuk kitorang, ko dah kaya sangat ke Ji? aku ni tak penah nak kasi ko apa2, aku ni pun bukan baik sangat nak dibandingkan dengan kawan2 kau yang lain tu, cuma sejak kenali kau n family kau dengan lebih lama lagi barulah dapat rasakan yang kau memang kawan yang baik sebenarnya...bukan senang nak nilai erti persahabatan kalau setakat makan bulan je kan...tapi setelah setahun lebih kenali kau dan family kau ternyata persahabatan bukanlah hanya dinilai dengan barang dan wang tapi keikhlasan...dan yang tu aku memang nampak sendiri, terima kasih pada kau dan family kau yang selama ni sudi berkawan dengan aku sekeluarga, semoga persahabatan kekeluargaan ini akan terus berkekalan...
Tak sabar nak tunggu Poji junior tak lama lagik! yi haaa...

Klik, jangan tak Klik!

Blog Widget by LinkWithin