Kalau kat bawah tu aku bercerita tentang benda pelik yang Rhea buat tapi ni aku cerita plak tentang benda pelik yang Rico plak buat!
Nak tahu tak yang anak2 aku ni tak reti sakit gaknya, korang tengok ajelah apa yang Rico boleh buat! terbalikkan kebelakang jari telunjuknya macam dah takde tulang! kalau tengok takut patah je tapi pada dak Rico takde menda pun!
Ni juga kelebihan Rico yang ada selain kelebihan yang ada pada Rhea!
Kiranya anak2 aku ni ada kelebihan yang adoh! menyakitkan pada kitalah...
Kelebihan anak aku yang lagi sorang tu dak Rica rasanya takde r kot cuma pada aku kelebihan dia adalah mengelinjang menari bagai nak rak mengalahkan penari Linda Jasmin (kat Mesia) hehehe...tak pe r...ada gek kelebihan! kang kalau aku tak letak kelebihan dia nanti majuk plak! dia nak gek! mmm...

( Check this out dibawah!!! )

Hari ni aku nak kongsikan dengan korang tentang cara jalan pelik Rhea yang korang masih tak tahu lagi! kalau keluarga dan kawan2 yang terdekat dengan aku pastinya dah tak hairan dengan cara Rhea berjalan ni!
Tak tahu nak cakap macam mana cuma korang tengok gambar yang aku letak kat atas tu! hah! nampak macam sakit kan? tapi pada Rhea jalan cara macam ni memang tak sakit langsung dan yang paling peliknya dia boleh berlari dengan begitu diatas lantai kayu! bayangkan kalau kita buat memang maunya terkehel jari2 kaki tu tapi tidak pada Rhea!
Dulu masa ngandung tak kenan apa2 pun dan ni sebenarnya bukan Rhea selalu buat kerana Rhea juga berjalan macam kita seperti biasa, cuma kekadang kalau aku tak perasan dia akan berjalan macam tu kiranya macam habit! bila aku nampak n aku cakap ''walk properly!'' baru dia akan jalan seperti biasa!
Dan kalau nak tahu juga ini adalah menurun mak mertua aku cz dia pun boleh jalan sebegitu cuma rasanya dia tak r terror macam Rhea sampai boleh berlari macam tu kat lantai kayu! aku yang tengok pun ngeri! tapi tu dulu r masa dia kecil2 baru2 aku nampak dia jalan macam tu, sekarang ni dah lali dah cuma aku tak menggalakkan dia berjalan macam tu cz kuku2 Rhea mulai rosak kalau kerap jalan macam tu!
Tapi nanti masa pindah balik ke Mesia Tahun 2011 sok aku nak masukkan dia kelas tarian ballet, manalah tahu masa tu senang je dia nak belajar menari ballet tu, agaknya masa tu cikgu dia kat kelas tarian ballet tu mesti tak banyak kije dan tak payah susah payah ajar bagai nak rak pada Rhea nanti! hehehe...

Walaupun mungkin nampak pelik tapi pada aku tu satu keistimewaan yang ada pada Rhea!
Anak bertuah!



BAHAN-BAHANNYA:
  • 4-6 keping daging lembu - ditumbuk-tumbuk sedikit
  • 1/2 ekor ayam - dipotong kecil
  • 3 biji bawang putih - ditumbuk
  • 1 inci halia - ditumbuk
  • 1 s/t lada hitam - ditumbuk
  • 2 s/t serbuk cili
  • 3 s/b madu
  • Sedikit garam
  • 1 s/t serbuk lada hitam
  • 1 s/t oregano herb
  • Sedikit kobis bunga *
  • Sedikit brokoli *
  • Sedikit putik jagung *
  • Sedikit minyak zaitun
CARA-CARANYA:
  • Masakkan air dalam periuk kecil dan letakkan sedikit garam, rebuskan bahan yang bertanda * sehingga lembut, angkat dan toskan.
  • Masukkan bahan tumbuk kedalam mangkuk bersama serbuk cili, madu dan sedikit garam, kemudian masukkan pula ayam yang telah dipotong terlebih dahulu tadi, gaul rata bersama bahan tadi sehingga sebati dan perapkan seketika, kemudian masukkan didalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 180c sambil balik-balikkan ayam sehingga garing.
  • Sambil itu gaulkan daging bersama dengan serbuk lada hitam dan sedikit garam, perapkan kira2 20 minit kemudian panaskan sedikit minyak zaitun didalam kuali leper non stick dengan api yang sederhana, kemudian gorengkan daging tadi, balik-balikkan daging sehingga daging masak.
BAHAN SOSNYA:
  • 2 biji bawang putih - ditumbuk halus
  • 1/2 s/t serbuk lada sulah
  • 1 s/t oregano herb
  • 3 s/b kicap cair
  • 2 s/b kicap pekat
  • 2 s/b madu
  • 1 s/b gula merah atau guna brown sugar
  • 3 s/b cili sos
  • 2 s/b tomato sos
  • Sedikit garam
  • Sedikit air
CARA-CARANYA:
  • Masukkan kesemua bahan kedalam periuk kecil kecuali garam dan air kemudian letakkan diatas api yang kecil sehingga mendidih, masukkan pula sedikit air tetapi jangan terlalu banyak nanti sos akan cair, gaul rata dan akhir sekali masukkan garam secukup rasa, gaul lagi hingga sehingga sos menjadi pekat, bolehlah ditutup apinya.
  • CARA MENYEDIAKAN:
  • Letakkan ayam yang telah dipanggang tadi kedalam pinggan besar bersama daging yang telah digoreng tadi, kemudian letakkan juga sayur yang telah direbus dan tuangkan sosnya keatas daging tadi, hidangkan juga dengan coleslaw jika mahu, bolehlah dihidangkan.

Ni lah jadinya bila camera aku yang empunya, semestinya gambar yang diambil adalah wajah2 aku yang perasan cun! (topi tu aku sauk topi anak bujangku, Rico)
Cuma bila aku tengok gambar yang pertama tu betapa sideburns aku tu dah mengalahkan Aby plak! heee...nak wat cam mana? dah aku ni jenis wanita yang ber.... subur! huhuhuduhnyuu




Hari ni MFJ ku itu tidak bekerja kerana terpaksa membawa isterinya bershopping dan menipiskan duitnya yang ada (kesian!)
Sebenarnya hari ni memang Aby cuti so aku apa lagi kalau dah redebar cuti silalah tanpa segan silu membawa kemana saja yang aku nak pergi key!
Selagi aku belum balik Mesia, selagi tu barang2 kaum kerabat aku masih belum cukup aku beli, jadinya hari ni aku dok nak mencari barang2 untuk dioranglah cuma aku tak tepekkan dalam blog aku ni, nanti diorang tahu tak surprise plak!
Hari ni aku memborong kat Magasin plak! so untuk kaum kerabatku bersabarlah menanti ye? cuma barang2 yang kat atas tu je memang aku punya, so jangan ada yang perasan plak dapat barang tu! itu Abyku yang belikan untuk aku! alah bukan banyak pun dapat beli untuk aku cuma beberapa helai t-shirt dan sehelai jeans jek! jadilah...yang lain aku nak shopping kat Mesia n Spore, yahoo!!
Oppss..untuk Kakak Hasnahku yang tersayang, tahun ni untuk raya aku belikan kau beg tangan kulit yang kat atas tu! mesti kau soke! tak surprise dahhh!!! yang lain2 memang surprise! tunggu je jangan kepo2...hehehe sebenarnya malas dah nak ambil gambar bebanyak barang korang walaupun aku sekarang dah pandai buat collage tapi biarlah apa yang terdaya je lagipun penat dan tumit aku macam nak tercabut dah ni, baring lagi sedappp!



Gambar tadi semasa makan di dalam Magasin, nama tempat tu Meyers Deli, dan dapat juga ambil gambar 2 beranak ni makan dengan rakusnya sekali!
His! tokleh bawak gi majlis ni! hodoh beno ghopenya!



Penat r nak tulih pepanjang, tengok je lah gambo balance yang aku penat2 ambil dan sayang plak tak ditepekkan! kengkunun candid camera arhhh!!!



Yang beso bagai nak terkoyak molot kalau nak memakannya itu ialah sandwich yang Aby order untuk kitorang makan tengahari nari, tak abih pun beso bebeno pastu sekali gigit segala isi perut sandwich tu berterabur atas pinggan, adoh! last2 makan dah macam nasik campor!
Pengor betul manusia yang mencipta sandwich tu, ada ke isi2 nya diletak sebijik2! mana tak berterabur! dah r molot kitorang jenis molot kecik! lain r kalau molot memang jenis lebo macam gaung! senang je nak membedalnya! muahahaha...
Dan makan malam nari ialah yang senang sekali iaitu mengatah ayam panggang, kentang goreng dan popia pemberian dari Lynne, terima kasih ye yong!
Juga kuih lopeh pemberian dari Lynne!
Ghajin betul mak yong tu buat kuih, siap tapaukan untuk aku, macam tahu2 je hari ni aku nak merayap n tak masak, so segala pemberian kau tu tersangatlah membantu aku supaya tak sediakan makan malam bebanyak!
Toce! toce! tima kacih dawun keladi! lain kali kalau nak kasi kau kasi nasi dengan lauk pauk termasuk dessertnya sekali! kahkahkah...dah lebey ni! sabo je r yek Lynne! ako guro jew!



Dah beberapa hari yang lepas aku dapat gambar kawanku yang sekarang berada jauh di bumi Riyadh (yang bertudung hitam) cuma tak berkesempatan nak tepek gambar dia sekeluarga kat dalam blog aku ni, cuma hari ni ada masa terluang, dapat juga akhirnya aku tepekkan gambar dia anak beranak, mungkin pada korang siapa dia ni dan kenapa nak sebok2 tepek gambar dia? tapi pada aku dia adalah kawan yang aku sangat sayangi dan kawan yang dah lama aku kenali, jadi dia adalah istimewa pada aku sekeluarga.
Gambar kat atas tu semasa dia sekeluarga balik bercuti diMalaysia kerana ada terselit seorang budak tembam (boleh cakap terselit kew? beso tuuu! kalah baboon!) adiknya yang bernama Liza kelepehhh! ala yang paling beso dalam gambo tu lah! hehehe...

Iddahashim, seorang kawan yang sangat baik pada aku dan bukan dia je yang baik dengan aku, seluruh keluarganya dari bapanya sehinggalah ke maklangnya dan arwah neneknya memang baik dengan aku, kiranya aku dah biasa dengan diorang tu semua dari aku belum kahwin dulu sampailah la ni masih berhubung walaupun ketika ni kawanku itu berada nun jauh di Riyadh, ni semua kes ikut laki cari rezeki!
Tak banyaklah yang nak aku kongsikan kerana antara aku dengan Idda biarlah kami saja yang mengetahui, bak lagu Dato' Ct ''biarlah rahsia'' kihkihkih...
Cuma sebagai kawan aku berbahagia kerana memiliki kawan seperti dia dan dia macam aku gek, umur muda lagik tapi anak2 dah beso2! muda ker???
Semoga dikejauhan ini kita dapat berjumpa selalu di alam maya dan insyaallah jika diizinkan Tuhan pastinya kita dapat berjumpa lagi berkumpul seperti dulu.
Aku sayang kat kau selalu, salam sayang juga untuk anak2.
"Jaga Diri Hiasi Peribadi''




Tadi Poji datang umah, biasa r mamat tu kalau dia gi oversea ada je benda yang aku kirim so dia datang umah menghantar barang, dok r lepak2 kejap sambil melayan dak Rhea, biasalah Rhea kalau jumpa uncle Aji (mudahan jadi pak aji) memang melekat tak berganjak walau malu2 senyap je tapi tetap melekat! biasalah Poji dah mandrem anak aku, jadi anak aku kalau jumpa Poji akan jadi begitu!
Tak lama lagi tak dilayannya anak aku tu! nak tahu nape? bulan 2 tahun depan aku cerita! huhuhu...



SUMBER DARI: ROSMARLINA


BAHAN-BAHANNYA:
  • 200 gm tepung roti/high protein flour
  • 50 gm tepung gandum
  • 1 s/t yis
  • 2 s/b majerin/butter
  • 2 s/b sudu tepung/skim milk
  • 2 s/b gula pasir
  • 1 biji telur (3/4 biji telur dimasukkan kedalam adunan dan selebihnya untuk sapuan nanti)
  • 120 ml susu segar/fresh milk
  • 1 s/t bread softerner/bread improver
CARA-CARANYA:
  • Kalau guna BM boleh masukkan kesemua bahan kedalam BM, pilih menu DOUGH dan tekan ON.
  • Atau uli guna tangan begini cara-caranya:
  • Campurkan kesemua bahan kecuali susu segar, kemudian tuangkan susu segar sedikit demi sedikit sambil diuli hingga menjadi doh yang tidak melekit pada jari, uli hingga betul-betul lembut lebih kurang 8-10 minit.
  • Rehatkan doh sehingga naik 2 kali ganda.
  • Selepas itu tumbuk-tumbuk doh untuk keluarkan anginnya dan uli semula doh, kemudian bahagikan doh pada beberapa bahagian kecil dan bentukkan seperti bebola, susunkan diatas dulang pembakar dan biarkan sehingga naik 2 kali ganda.
  • Sapukan baki telur tadi diatas bebola doh dan bakar didalam oven pada suhu 180c selama 25 minit atau sehingga kekuningan.
  • Sejukkan dan enak dihidangkan bersama inti, jem, butter atau dimakan begitu saja.


BAHAN-BAHANNYA:
  • 5-6 biji kentang besar
  • Sedikit butter
  • Aluminium foil secukupnya
CARA-CARANYA:
  • Bersihkan kentang dan keringkan, kemudian bungkuskan setengah bahagian kentang dengan aluminium foil dan biarkan bahagian atas permukaan kentang terbuka, belahkan sedikit dibahagian tengah kentang supaya bila masak nanti kentang akan merekah, masukkan dalam oven dan panggang selama 180c sehingga kentang empuk, keluarkan daripada oven dan letakkan sedikit butter ditengah-tengah belahan kentang tadi, biarkan sehingga kentang hampir sejuk, kemudian isikan belahan tengah kentang dengan inti daging, kemudian bakar semula selama 10 minit, keluarkan dan bolehlah dihidangkan.
  • BAHAN INTI DAGING:
  • 300 gm daging cincang
  • 1 biji bawang besar - dicincang
  • 2 biji bawang putih - dicincang
  • 2 biji cili merah - dicincang
  • 1 biji cili hijau - dicincang
  • 2 s/b serbuk cili
  • 1 s/b dry oregano
  • 3 s/b sos tomato
  • 3 s/b minyak zaitun
  • Garam, perasa dan gula
CARA-CARANYA:
  • Panaskan minyak zaitun, tumis bahan cincang kecuali daging cincang hingga layu, kemudian masukkan serbuk cili, sos tomato dan oregano, gaul rata kemudian masukkan daging cincang, gaul sehingga hampir kering, kemudian masukkan garam, perasa dan gula, gaul lagi sehingga kesemua bahan sebati dan kering, bolehlah ditutup apinya.
  • Inti daging cincang ini sedap dimakan dengan kentang bakar dan dijadikan inti untuk pau, roti dan sebagainya.


NaK TaHu TaK? HaiWaN aDaLah BiNaTaNg YaNg RhEa PaLiNg MiNaT sEkaLi DaLaM dUniA Ni SeLaiN bUkU2, Ei! aPa Da YaNg AkU TuLiS Ni, DaH hAiWaN BiNaTaNg LaGi..HeNtAm SaJaLaH LaBuUuUu...
SeLaLuNyA aKu BeRcEriTa PaSaL miNaT2 RhEa TeNtAnG mEmBaCa DaN mEnuLiS, TaPi KaLi Ni NaK BaGiTaHu YaNg aNaK KeCiL tU jUgA sUkA PaDa hAiWaN TeRuTaMaNyA HiPPo DaN kUdA.

Dan koleksi Rhea yang terbaru ialah 5 ekor kuda yang telah dibelikan oleh daddynya beberapa minggu yang lepas dengan harga yang aku rasa tak berbaloi! tapi disebabkan tahu yang anaknya tu minat kat haiwan itu, dibelikan jugak!
Eleh! aku pun tahu yang daddynya itu minat kat kuda so dengan alasan belikan Rhea, so daddynya itu selamba je beli! nasib baik pun juga anak dia tu sama2 minat kat haiwan tu!
Kalau dah tahu anak dia minat kat kuda! belikan jew kuda betul2, boleh tambat kat garden belakang tu! sok nak balik mesia sedekah je buat korban, masak rendang pun sedap! kuang kuang kuangggg...



Hari ni lepas Aby balik kerja kita semua gi umah Ravi & Lillian iaitu jiranku yang duduk tak berapa jauh dari rumah aku, lagipun kita sekeluarga dijemput untuk makan malam kat rumahnya! wah! best sekali aku tak payah masak hari ni!
Dan yang paling best ialah VeVe dan suaminya Andreas pun ada, diorang memang pasangan yang aku paling suka si VeVe tu punya minat yang sama dengan aku dan yang bestnya lagi diorang tu daripada Jakarta! so makanan yang terhidang pun kebanyakkan yang biasa dimakan, bukan makanan Danish! so! best sekali!
Tuan Rumahnya iaitu Lillian masak gek tapi yang selebihnya VeVe yang bawa banyak makanan, aku pun bawa tapi sekadar prune kek kukus je! malas plak hari ni, maklomlah dah banyak makanan VeVe bawa.
Lepas makan, kitaorang berborak bagai nak pecah perut ketawa terbahak-bahak! Ravi tu punyalah kelakau kalau buat lawak! adoh! pecah perut aku! yang budak2 plak melayan main dengan anak2 diorang.



Hidangan yang terhidang pada hari ini, sedap bukan main!
VeVe kamu memang terror masak wei!
Terima kasih daun keladi untuk Lillian & Ravi, lain kali jemput lagi! hehehe...




Hari ni bawa anak2 gi melihat sejarah zaman purba kala dolu2.
Nama tempat yang kitaorang gi ni ialah Ny Carlsberg Glyptotek, iaitu tempat tersimpannya cerita dan sejarah pada tahun sebelum Masehi, jadinya tempat ni memang bagus kalau bawa anak2 pergi cz banyak yang boleh diorang belajar dan budak2 ni pun bersemangat jugak bercerita kerana kat skul diorang pun ada belajar benda2 macam ni!
Cuma yang penatnya tu nak menjawab soalan bebudak ni lah..tapi kena juga beritahu untuk pengetahuan diorang.
Seronok gi tempat2 bersejarah macam ni n minggu depan kitaorang akan ketempat bersejarah yang lain plak! so! tunggu!



Tengah dok lepak2 tengok tb...tup! gelap!
Blackout!
Adoh! kelam kabut jap dibuatnya, sib baik computer tengah on masa tu so boleh digunakan juga cahaya screennya walaupun takde gambau!
Gi dapo cari lighter pastu idopkan lilin.
Adalah dalam 45 minit kitaorang bergelap dan hanya mengharapkan cahaya lilin dan cahaya computer screen.
So duduklah anak beranak kat atas sofa tu menunggu electric datang balik dan aku sempat jugak ambil gambau anak2 sedang berkepit kat daddynya kerana takut gelap! hehehe...anak2 aku memang penakut gelap terutamanya Rico! tadi masa tetiba blackout, dia terus lari terselit sebelah tangan daddy! kitaorang semua ketawakan dia! dah beso tapi penakut! poyos betul Rico nihhh!
Gambar kat atas yang gelap tu suasana dalam umah yang memang tengah gelap! dan yang gambar yang terang tu cuma camera gunakan flash! so nampak r batang idong memasing!
Lampu hidup je kita semua pun gi tido!
Sok nak gi jalannnn....

Klik, jangan tak Klik!

Blog Widget by LinkWithin